vrijdag 5 maart 2010

#12 birdie num num

Pre-tweet???



Beetje dronken van mijn verblijf in de 'digitale kroeg', zoals twitter genoemd wordt in het filmpje van Kassa. Dat is de ene kant van het verhaal. Het verhaal heeft echter nog een heel andere kant. Die zie je als je gaat shoppen rond twitter.
Eerst de tweets bekeken van de bekende Nederlanders. Wat moet er een storm gewoed hebben op de twitter van SP-ers tijdens (en vooral na!) de gemeenteraadsverkiezingen. Het filmpje 'twitter in plain english' geeft alleen de ene (sociale) kant van het verhaal weer. Tweetdeck en Twhirl zien er knap ingewikkeld uit. Bij Jan's tweets kwam ik ook nog 'hootsuit, seesmic en foursquare tegen. Allemaal twitter-clients? Het #tekentje op twittersearch is behalve een hashtag ook een gewone tag? Heb gezocht in de twittergids bij strips en bibliotheek: duidelijk te hanteren index. Daar wordt ook meteen de andere kant van het verhaal duidelijk. Volg de hoog gerankte (nieuw statussymbool???) tweepers en je hebt de meest volgenswaardige, betrouwbare info.
Stukken van Alice de Jong en Bart Janssen gelezen. Daarin wordt duidelijk voor welk doel en op welke manier je twitter kunt gebruiken voor je organisatie.
Conclusie: eenvoudige manier om te communiceren met je klanten. Van onder de aandacht brengen van blogs tot aanwinsten tot evenementen enz. Voorwaarde is wel dat je veel bekendheid geeft aan het feit dat je als organisatie werkt met twitter en continuïteit betracht in je tweets.
Misschien wordt twitter wel het belangrijkste communicatiemiddel, die potentie heeft het. Er zit volgens mij van alles een beetje in: bloggen, rss, chatten, sms. Kan me voorstellen dat de functionaliteit in de toekomst verder verbeterd wordt.
Wisten jullie trouwens dat biebsounds ook op twitter zit .....thnx Jan!

2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed bezig geweest.
    Wat je vooral niet over het hoofd moet zien is dat Twitter tweerichtingscommunicatie is. Je vertelt niet alleen wat je doet, maar je stelt ook vragen, toont betrokkenheid door te reageren op berichten van andere Twitteraars en door ze terug te volgen. Het is bij uitstek een sociaal medium. JeBibliotheek heeft er een leuke serie verhalen en filmpjes over online gezet, vol tips en aandachtspunten.

    BeantwoordenVerwijderen